zondag 15 september 2013

Hobby Dots en Borduren oftewel BORDOTTEN

Hallo allemaal,
Ik kom eens met een techniek die momenteel best veel gedaan wordt en dat is het Bordotten.
Dat is Borduren en Hobby Dots gebruiken op 1 kaart. Momenteel zijn er al verschillende Hobby Dols boekjes van uit, en ik ben momenteel bezig met Hobby Dols nummer 105, maar ga ook zeker met de volgenden die er al weer zijn aan de gang.
Hier een paar voorbeelden van wat ik al gemaakt heb:





Het is erg leuk om te doen en eigenlijk helemaal niet moeilijk.
Je kunt het op 2 manieren doen:
De eerste manier is het patroon uit het boekje kopiëren en uitprinten.
Dan leg je het patroon op een lichtbakje en plak hem even vast met een klein stukje tape zodat hij niet meer verschuiven kan.
Leg dan hierop je witte stukje kaartkarton wat je evt. ook met een heel klein stukje tape her en der kunt vastplakken. Neem nu je prikpen en je hobbydots vellen (bij elk patroon staat in de beschrijving welk velnummer je gebruiken moet) en dan kun je dus zo de dots van je vel op je kaart plakken.
Als je de dots erop hebt haal je de kaart voorzichtig los, en leg dan de kaart op een prikmat en dan dáárop het patroon, (precies de dots van het patroon op de dots van de kaart!) en je kunt het borduurpatroon prikken en dan ga je borduren.
Ik zelf doe het iets anders.
Niet iedereen is even handig met een Paint Shop Pro programma dus dan kun je het op bovenstaande manier doen, maar ik upload het patroon in mijn PSP programma en snij hem dan precies op de lijnen uit, zodat de zwarte buiten randen verdwijnen. Daarna klik ik de vervaag tool aan en vervaagt ik het patroon een beetje zodat hij lichter wordt.
Dan sla ik het patroon op en print hem uit op mijn kaartkarton.
Dan heb je dus gen lichtbakje nodig en kun je zo de dotjes van de vellen overplakken. Als je de patronen ook vervaagt zie je er dus niks van dat je het eerst geprint hebt.
Daarna prik ik de borduurpuntjes, dat is wel even goed kijken omdat die ook vervagen natuurlijk, maar meestal geeft dat bij mij geen problemen.
Na het borduren op de achterkant van de kaart de gaatjes weer even dichtwrijven met de bolle kant van een theelepeltje of een dikke opbolpen en dan ook gelijk even ( en dat kan dus mooi omdat de kaart toch al op de kop licht) even goed over alle dots wrijven dan plakken ze glijk nog weer even steviger aan het papier!
Nu kun je de kaart afmaken zo jij wilt.

Bij de Kerstballen en Pegels heb ik ook nog de Marianne Designmallen CR 1239 en de CR 1241 gebruikt.
En verder een prikmat, prikpen, naald, klosjes borduurgaren knipvellen van b.v.  Amy Design, Wekabo, Yvonne Creations.

Gebruikte materialen:
             


Hobby Dols boekje nummer 105                        Hobby Dots stikkervellen

              
Marianne Design mal CR 1239                            Marianne Design mal CR 1239

Veel plezier met het maken van deze kaarten, pas wel op....................... het is verslavend........ hahahaa

Groetjes Anita

7 opmerkingen:

  1. Wat een schitterende kaarten en zo mooi geborduurd.
    groetjes Janie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een grappige combinatie, heel mooi om te zien,
    en je hebt het echt leuk gedaan, ik denk alleen
    wel dat het veel werk is..

    Fijne nieuwe (knutsel) week ☺
    Liefs en grtjsss Erica ¤
    heidebloempjuh.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een schitterende kaarten heb je gemaakt met bordotten
    ja het is verslavend, als je eenmaal bezig bent ga je gewoon door,
    wel een goed tip om de patronen eerst op te slaan en te vervagen, zo hoef je geen lichtbak te gebruiken,
    ik zal me daar ook eens aan wagen en proberen om het op jou manier te doen
    bedankt voor de tip

    groetjes anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig Anita super .mooie kaartjes toppertjes
    grtjes bep

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal top gedaan Anita...
    super kaartjes
    gr esmee

    BeantwoordenVerwijderen